
SOMS GROTE VERSCHILLEN IN ZONNESCHIJN IN JUNI DE ZOMERMAAND!
ZATERDAG 12 JUNI 2021 KNMI-STATIONS – laagste temperatuur: 13,7°C Terschelling tot 16,6°C o.a. Hoogeveen – hoogste temperatuur: 22,9°C Gilze-Rijen tot 17,3°C Den Helder – geen neerslag – zon: 11,3 uur Schiphol tot 4,9 uur Arcen – hoogste windstoot 58 km/uur Lauwersoog WEERSTATION-BORCULO |
EEN JAAR GELEDEN 12 JUNI 2020 KNMI-STATIONS – laagste temperatuur: 11,2°C Woensdrecht tot 15,5°C Den Helder – hoogste temperatuur: 28,4°C Arcen tot 21,5°C Vlieland – neerslag: nacht 0,6 mm Eelde, Lauwersoog, overdag 2,6 mm Hoek van Holland – zon: 13,5 uur Hupsel, Twente tot 4,5 uur Vlissingen – hoogste windstoot 66 km/uur Hoek van Holland WEERSTATION-BORCULO |
DATUMRECORDS 12 JUNI BORCULO
maximum-temperatuur: 30,9°C in 2006 tot 13,9°C in 1998
minimum-temperatuur: 6,3°C in 2011 tot 16,5°C in 2007
natste dag: 14,5 mm in 1985
zonnigste dag: 16,2 uur in 2006
DATUMRECORDS 12 JUNI KNMI-STATIONS
maximum-temperatuur: 31,6°C Maastricht in 1919 tot 10°C Vlissingen in 1916
minimum-temperatuur: 1,7°C Eelde in 1909 tot 18,5°C Hoek van Holland in 2006
natste dag: 29,6 mm Eindhoven in 1998
BIJZONDERHEDEN (ZATERDAG) 12 JUNI
In de nacht naar zaterdag raakte het overwegend bewolkt en daarmee ook vrij hoge minimum-temperaturen. Uit de bewolking viel nergens neerslag. In de nacht naar zaterdag de laagste temperaturen op waarnemingshoogte van 13,7°C op het KNMI-station Terschelling gevolgd door 14,0°C op de KNMI-stations Den Helder en Wijk aan Zee. De hoogste minima van 16,6°C op de KNMI-stations Hoogeveen en Marknesse gevolgd door 16,5°C op het KNMI-station De Bilt. De KNMI-stations Hupsel en Twente hadden minima van respectievelijk 15,4°C en 15,0°C.
Zaterdag overdag begon met veel bewolking, in de loop van de ochtend/middag vanuit het noordwesten geleidelijk aan ruimte voor de zon. Pas zaterdagmiddag/-avond kreeg de zon weer veel meer ruimte. Maar intussen kwamen ook stapelwolken tot ontwikkeling en die smeerden in de loop van de middag ook wat uit. Uit de bewolking viel heel lokaal in het noordoosten van het land nog een “spat” regen. De meeste zon was voor het noordwesten van het land tot rond 11 uur, in het zuidoosten van het land de minste zonneschijn tot rond 5-6 uur. Het grote verschil met de voorgaande dagen was niet alleen meer bewolking, ook de temperaturen lagen een stuk lager. De warme grens van 20°C werd op de meeste KNMI-stations in de kustgebieden niet bereikt, alleen in Zeeland nog wel. De zomerse grens van 25°C werd op geen enkel KNMI-station bereikt. Verder stond er een erg vlagerige wind met de hoogste windstoten in het noorden/noordoosten van het land. De KNMI-stations Lauwersoog en Nieuw Beerta bereikten nog windkracht 6 en dat is een krachtige wind.
De hoogste temperaturen van 22,9°C op het KNMI-station Gilze-Rijen gevolgd door 22,8°C op de KNMI-stations Arcen en Eindhoven. De laagste maxima van 17,3°C op het KNMI-station Den Helder gevolgd door 17,4°C op de KNMI-stations Vlieland en Wijk aan Zee. De KNMI-stations Hupsel en Twente hadden maxima van respectievelijk 21,8°C en 21,3°C. Neerslag viel ook zaterdag overdag op geen enkel KNMI-station.
Onderstaande foto maakte Frans Sijmons, de jonge zwaluwen hebben het zwaar in de schuur van Frans door de warmte. Voor zaterdag was het wel tijdelijk wat koeler.
– In de weerhut is het al eens kouder geweest op 12 juni met +0,6°C op het inmiddels opgeheven KNMI-station Gemert in 1911. De laagste temperatuur op een 12e juni voor het KNMI-station De Bilt staat op 2,6°C uit 1911.
Door de homogenisatie van data is het minimum van 2,6°C op het KNMI-station De Bilt sinds 2016 herleid tot 1,8°C.
– In 2019 op 12 juni nog een natte dag, overdag op het KNMI-station Rotterdam de meeste neerslag met 28,6 millimeter. In het oosten nog wel grote verschillen bij de KNMI-stations, zo ving Hupsel maar 4,3 millimeter op en op het KNMI-station Twente 15,1 millimeter. Ook in Borculo viel slechts vier millimeter overdag en in de Achterhoek kwam de grootste neerslagsom uit Silvolde met 16 millimeter. Doetinchem en Hengelo (gld) hadden rond 12 millimeter, Meddo bij Winterswijk ruim 6 millimeter en in het Ruurlosebroek vergelijkbaar met Borculo 3,4 millimeter.
– In 2019 op 12 juni op het KNMI-station Voorschoten met 14,1°C het laagste maximum van de maand juni 2019.
– Voor Borculo kwam in 2018 op 12 juni een eind aan 23 warme dagen op rij, 23 dagen van 20°C en hoger. Voor Borculo de langste periode sinds eind augustus begin september 2016 en niet eerder zo vroeg in het jaar zo’n lange reeks. De laatste dag hiervoor dat de 20°C niet werd gehaald was op 19 mei.
Onderstaande foto maakte Frans Sijmons, de kamperfoelie staat in bloei.
TEMPERATUURVERSCHILLEN IN JUNI
In juni kan de temperatuur van de ene op de andere dag soms grote verschillen vertonen. Zo werd het in 2018 in Borculo op 11 juni 24,4°C en de volgende dag op 12 juni 18,8°C, een verschil van 5,6°C. In 2017 een nog groter verschil, tussen 11- en 12 juni, op 11 juni werd het nog 28,2°C en de volgende dag 19,5°C, een verschil van bijna 9°C. In 2020 op 3- en 4 juni grote temperatuurverschillen op o.a. het KNMI-station Arcen, op 3 juni 26,8°C en op 4 juni 16,3°C en daarmee een verschil van 10,5°C.
Voor Borculo was 12 juni 2015 met 28,4°C de op één na warmste 12 juni sinds 1981, alleen 12 juni 2006 was met 30,9°C warmer. Maar het kan altijd nog anders, in 1998 op 12 juni in Borculo slechts 13,9°C als maximum.
Voor het KNMI-station De Bilt is 12 juni overigens niet bepaald een dag waarop de zomerse grens van 25ºC wordt overschreden. Tot 2015 kwam het KNMI-station De Bilt sinds 1901 op 12 keer op 12 juni tot een zomerse dag en dat staat in schril contrast met 24 keer een zomerse dag op 6 juni. In 2015 lukte het wel op het KNMI-station De Bilt, het werd met 27,4°C de 13e keer een zomerse dag op 12 juni sinds 1901. Het is wel een typisch voorbeeld dat er rond het midden van juni vaak een koelere periode heerst.
Onderstaande foto maakte Peter de Vries in de duinen in de regio Burgh-Haamstede in Zeeland.
ZONUREN
De zon deed het in 2015 rond deze tijd bijzonder goed. Borculo passeerde 12 juni 2015 de grens van 750 uur zon in 2015, daarvan in juni t/m 12 juni al 116 uur zon. Normaal voor de hele maand juni is voor Borculo 191 uur zon. In 2015 was juni op 12 juni al over de helft van het aantal zonuren voor de hele maand. Nu deze maand t/m zaterdag 12 juni in Borculo 101 uur zon, vorig jaar over dezelfde periode 69 uur zon, in 2019 over dezelfde periode 84 uur zon, dat was in 2018 t/m 12 juni 80 uur en in juni 2017 71 uur. Juni 2015 kwam totaal tot 211 uur zon en daarmee toen de zonnigste juni-maand sinds juni 2010 die tot 260 uur zon kwam. De zonnigste juni-maand voor Borculo is juni 2019 geworden met 282 uur zon gevolgd door juni 2010 met 260 uur zon, wat een verschil met juni 1991 die tot 93 uur zon kwam. Juni 2018 kwam in Borculo tot 202 uur zon en juni 2017 tot 192 uur zon.
Overigens in 2006 kon Borculo op 12 juni de derde dag op rij in de boeken schrijven met meer dan 16 uur zon. Drie dagen op rij met meer dan 16 uur zon is best opmerkelijk, dit is in Borculo sinds 1995 slechts twee keer gelukt en wel in juni en juli 2006. Met een maximum overdag op 12 juni 2006 van 30,9°C is 12 juni 2006 voor Borculo ook altijd nog de warmste 12e juni sinds 1981. Verder was het voor Borculo de eerste tropische dag van 2006.
KLIMAAT
Wist U dat de temperatuur in het binnenste van de zon rond 15 miljoen graden is? Aan de randen van de zon is de temperatuur nog rond 6000°C. De zon levert per seconde 630 terajoule energie en dat is net zoveel als een kerncentrale van 1 gigawatt een volle week voor moet draaien!
Weet U wat onderstaande foto moet voorstellen?
Bovenstaande foto heeft te maken met een goedkopere en veiligere manier opslaan van koolstofdioxide ondergronds. In plaats van koolstofdioxide (CO2) op te slaan als een gas, wordt het omgezet in steen. Het lijkt op een revolutie in de aanpak van de klimaatverandering met de naam carbfix. Met de reeds bestaande projecten wordt koolstofdioxide als een gas opgeslagen, dit is vrij kostbaar en er is gevaar voor lekken. In het nieuwe project carbfix wordt koolstofdioxide in het vulkanisch gesteente onder de IJslandse bodem gepompt. Dat versnelt het proces waarbij de basaltsteen reageert met het gas en wordt omgezet in carbonaatmineralen die op hun beurt kalksteen vormen. Het grote voordeel is dat dit ook vrij snel gaat, i.p.v. de honderdduizenden jaren met het bestaande systeem in gasvorm opslaan, duurde het met het project carbfix amper twee jaar om de koolstofdioxide om te zetten in kalksteen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de Hellisheidi-energiecentrale, de grootste geothermale installatie ter wereld.
Op onderstaande foto de Hellisheidi-centrale nabij Reykjavik op IJsland. Gigantische buizen brengen superverhitte stoom uit een vulkanisch veld naar de centrale, waar de stoom turbines laat draaien om elektriciteit op te wekken.
EEN DUIK IN HET VERLEDEN
Vanaf 12- t/m 18 juni 2016 viel er in Drachten 80 millimeter regen.
In 2011 in de nacht naar 12 juni koelde het nog flink af. Op waarnemingshoogte was de koudste plek het KNMI-station Heino met 3,7°C en aan de grond net geen grondvorst op het KNMI-station Twente met +0,2°C.
Op 12 juni 1985 werd op de Zugspitze een windstoot gemeten van 335 kilometer per uur. Het KNMI-station De Bilt had die dag een etmaalwaarde van de barometerstand van 999,7 hectopascal en dat is nog een datumrecord.
Op 12 juni 1919 werd op het KNMI-station De Bilt een maximum gemeten van 32,5°C, dit was tot 19 juni 2000 de hoogste temperatuur gemeten in de tweede decade van juni in De Bilt. In 2000 op 19 juni werd op het KNMI-station De Bilt een nieuw maximum-record gemeten met 33,5°C.
Door de homogenisatie van data door het KNMI is bovengenoemde maximum-temperatuur van 32,5°C herleid tot 31,3°C.
Op 12 juni 1916 was het tweede Pinksterdag, toen op het KNMI-station De Bilt een drietal dagrecords! Tussen haakjes de herleide temperatuur sinds de homogenisatie van data door het KNMI in 2016. Dagrecords voor de maximum-temperatuur met 10,7°C (10,8°C), het etmaalgemiddelde met 8,9°C (9°C) en voor de neerslag met 15,6 millimeter. Het KNMI-station Vlissingen had ook een dagrecord met een maximum-temperatuur van slechts 10°C en een etmaalgemiddelde van 8,5°C en tevens een laagterecord voor de tweede juni-decade.
Onderstaande foto maakte Frans Sijmons uit Klausheide van een bijzon op de ochtend van 12 juni 2014. Een bijzon wordt ook wel een parhelium genoemd en dat is een natuurlijk optisch verschijnsel of halo-verschijnsel. Dit kan men zien wanneer een lage zon door losse cirruswolken schijnt zoals op onderstaande foto. Het zonlicht wordt gereflecteerd en gebroken door ijskristallen en wordt gesplitst in verschillende kleuren, net zoals bij een regenboog.
SOLAR IMPULS
Het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie is de Solar Impulse. De eerste voorstelling van het vliegtuig was op 26 juli 2009 in Dübendorf in Zwitserland. Ook was het toestel aanwezig op het vliegtuigsalon van Le Bourget in juni 2011. De eerste vlucht werd gemaakt op 3 december 2009. De Solar-Impuls HB-SIA maakte een vlucht van 350 meter en dat op een hoogte van één meter boven de grond. De eerste testvlucht was op 7 april 2010 met testpiloot Markus Scherdel, de vlucht duurde 36 uur. Met de test bereikte het vliegtuig een maximum hoogte van 1200 meter in een 87 minuten durende vlucht. De eerste nachtvlucht was in de vroege ochtend van 7 juli 2010 met piloot André Borscherg. Na 10 uur vliegen bereikte het vliegtuig een hoogte van 8700 meter en dat was 200 meter meer dan was verwacht. Na 26 uur vliegen landde het vliegtuig op 8 juli 2010 omstreeks 9 uur. Dit was de langste en hoogste vlucht door een bemand zonnevliegtuig. In oktober 2010 erkende de FAI officieel dit nieuwe wereldrecord. De eerste internationale vlucht was op 13 mei 2011 met André Borscherg als piloot en na een vlucht van 13 uur vanaf Zwitserland landde het toestel om 21:38 uur plaatselijke tijd op Brussels Airport Zaventem. Maar het zat de Solar Impuls niet gelijk mee, op 11 juni 2011 was men opgestegen vanaf het vliegveld Zaventem bij Brussel richting Parijs. Maar na vijf uur in de lucht te zijn geweest moest men terugkeren i.v.m. technische problemen. Ook de weersomstandigheden zaten niet mee. Een latere poging slaagde wel. Op 5 mei 2012 voerde de Solar Impulse, met Bertrand Piccard als piloot, haar eerste intercontinentale vlucht uit. Het toestel steeg op in Madrid en landde in de late avond in Rabat.
Het is wel zo dat het vliegtuig dag en nacht kan vliegen en dan wel zonder brandstof wel te verstaan. Dit is mogelijk door de zonnepanelen met een totale oppervlakte van 250 vierkante meter. Het vliegtuig ziet er op het eerste gezicht uit als een uit de kluiten gegroeid zweefvliegtuig met een gewicht van 1600 kilo. De zonnepanelen zijn aangebracht op de vleugels met een totale lengte van ruim 63 meter. Dit is een behoorlijke afmeting voor de vleugels en daarmee is het te vergelijken met de spanwijdte van een Airbus 340.
Hieronder een drietal foto’s van het vliegtuig van de Zwitserse ballonvaarder Bertrand Piccard en piloot André Borschberg. Het vliegtuig is voorzien van 12.000 zonnecellen die de vier motoren van in totaal 10 pk van de nodige energie moeten voorzien.