HomeHomepagedonderdag 17 juni

donderdag 17 juni

OP WEG NAAR HET DUIZENDSTE UUR ZON, MAAR DIT JAAR NOG EVEN NIET!

DONDERDAG 17 JUNI 2021
KNMI-STATIONS
– laagste temperatuur: 21,6°C Hoek van Holland tot 14,8°C Leeuwarden
– hoogste temperatuur: 34°C Hupsel tot 25,2°C Vlissingen
– neerslag: nacht droog, overdag 0,4 mm Den Helder
– zon: 14,3 uur Eelde, Hupsel tot 5,8 uur Vlissingen
– hoogste windstoot 72 km/uur Vlissingen

WEERSTATION-BORCULO
laagste temperatuur: 18,7°C     hoogste temperatuur: 34,1°C
geen neerslag     zon: 14,5 uur     hoogste windstoot: 37 km/uur

EEN JAAR GELEDEN 17 JUNI 2020
KNMI-STATIONS
– laagste temperatuur: 11,3°C Volkel tot 16,1°C Vlissingen
– hoogste temperatuur: 25,7°C Arcen tot 17,7°C Vlieland
– neerslag: nacht 1,5 mm Gilze-Rijen, overdag 66,9 mm Vlissingen
– zon: ~12 uur Schiphol tot ~2,5 uur Hupsel
– hoogste windstoot 52 km/uur Vlissingen

WEERSTATION-BORCULO
laagste temperatuur: 14,5°C     hoogste temperatuur: 24,9°C
geen neerslag     zon: 1,1 uur     hoogste windstoot: 19,3 km/uur

DATUMRECORDS 17 JUNI BORCULO
maximum-temperatuur:  34,1°C in 2021 tot 14°C in 1982, 1995
minimum-temperatuur: 4°C in 1982 tot 18,5°C in 1986
natste dag: 14,5 mm in 1993
zonnigste dag: 15,7 uur in 2000

DATUMRECORDS 17 JUNI KNMI-STATIONS
maximum-temperatuur: 34,0°C Hupsel in 2021 tot 10,1°C Den Helder in 1923
minimum-temperatuur: 1,6°C Twente in 2000 tot 20,8°C Maastricht in 2021
natste dag: 36,5 mm Eelde in 1986

BIJZONDERHEDEN (DONDERDAG) 17 JUNI

In de nacht naar donderdag kwam het op enkele KNMI-stations tot een tropennacht en daarvan spreken we als de temperatuur niet onder de 20°C uitkomt. Dat lukte op de KNMI-stations Cabauw, Den Helder, Hoek van Holland, Maastricht, Vlissingen en Westdorpe. Het KNMI-station Leeuwarden bleef als enige nog net onder de 15°C met de laagste temperatuur. In de nacht naar donderdag de laagste temperaturen op waarnemingshoogte van 14,8°C op het KNMI-station Leeuwarden gevolgd door 15,3°C op het KNMI-station Eelde. De hoogste minima van 21,6°C op het KNMI-station Hoek van Holland gevolgd door 20,8°C op het KNMI-station Maastricht. De KNMI-stations Hupsel en Twente hadden minima van respectievelijk 17,0°C en 17,7°C. Neerslag viel er niet in de nacht naar donderdag.

De 21,6°C op het KNMI-station Hoek van Holland is nog in de race voor de hoogste minimum-temperatuur voor 17 juni. Daarvoor moet voor 2 uur in de nacht naar vrijdag de temperatuur niet lager worden dan 19,5°C. Want het minimum-record voor 17 juni staat nog op naam van het KNMI-station Vlissingen met 19,4°C uit het jaar 1917. Ook voor Borculo is de 18,6°C als minimum in de nacht naar donderdag nog in de race voor het minimum-record voor 17 juni in Borculo. Dan mag de temperatuur tot 2 uur in de nacht naar vrijdag niet lager worden dan 18,6°C. Het minimum-record over het hele etmaal van 17 juni staat in Borculo nog op 18,5°C uit het jaar 1986.

Donderdag overdag nagenoeg volop zonneschijn, in de loop van donderdagmiddag nam de bewolking vanuit het zuiden langzaam toe. Landelijk werd het nu officieel de eerste tropische dag van het jaar omdat het KNMI-station De Bilt de tropische grens van 30°C bereikte met 30,8°C. Helemaal droog bleef het niet overdag op donderdag 17 juni, het KNMI-station Den Helder had nog 0,4 millimeter en het KNMI-station Vlissingen 0,1 millimeter.
De hoogste temperaturen van 34°C op het KNMI-station Hupsel gevolgd door 33,8°C op het KNMI-station Twente. De laagste maxima van 25,2°C op het KNMI-station Vlissingen gevolgd door 26,6°C op het KNMI-station Terschelling.

De 34,0°C op het KNMI-station Hupsel is nu het nieuwe datumrecord voor Nederland voor 17 juni, het oude record was 32,9°C van 17 juni 2002 op het KNMI-station Arcen. Borculo bereikte met 34,1°C ook een nieuw datumrecord, het oude record was 30,9°C van 17 juni 2002.
Vrijdag 18 juni kon de balans ook opgemaakt worden voor het etmaal van donderdag 17 juni. Het hoogste minimum over het etmaal van donderdag 17 juni bleef voor het KNMI-station Maastricht met 20,8°C en daarmee een nieuw dagrecord voor 17 juni voor het minimum. Het oude dagrecord was 19,4°C van het KNMI-station Vlissingen uit 1917.

Misschien heeft U het niet gemerkt op deze donderdag, dan heeft U toch wat gemist! We hadden donderdagochtend de vroegste zonsopkomst voor Nederland. De vroegste zonsopkomst hebben we in Nederland op 17 of 18 juni. Dan komt de zon in Utrecht op om 5.18 uur (zomertijd). De laatste zonsondergang is dan een week later op 25 juni om 22.04 uur.
Op onderstaande foto een prachtig begin van de dag, de zonsopkomst.

– Vorig jaar 17 juni vielen de eerste onweersbuien rond halverwege de middag die vanuit België Zeeland binnentrokken en langzaam nog wat verder noordwaarts trokken. Voor het oosten van het land vanaf begin van de avond vanuit Duitsland een gebied met regen/buiige neerslag, daarbij met name voor Twente pittige buien met onweer. In de middag/avond kreeg Vlissingen de volle laag met op het KNMI-station Vlissingen bijna 70 millimeter en over het hele etmaal 100 millimeter. Verder viel in Helmond 89 millimeter, in Den Bosch 80 millimeter, in Middelburg 76 millimeter, in Chaam 75 millimeter, in Aagtekerke 74 millimeter en in Asten 68 millimeter.
In Vlissingen wordt de neerslag sinds 1958 gemeten en viel in één etmaal nog nooit zoveel regen als vorig jaar 17 juni met 100 millimeter. Het oude record was 81 millimeter op 4 juli 2005. Normaal valt in heel juni in Vlissingen 63 millimeter.

– De datum 17 juni heeft in het verleden en zeker vrij recent regelmatig koude nachten opgeleverd. In de nacht naar 17 juni 2009 op het KNMI-station Twente aan de grond -0,7°C. In de nacht naar 17 juni 2008 op het inmiddels opgeheven KNMI-station Soesterberg en op het KNMI-station Twente aan de grond -1,9°C. In de nacht naar 17 juni 2006 op het KNMI-station Twente aan de grond -3,3°C. En tenslotte in 2000 in de nacht naar 17 juni aan de grond op de KNMI-stations Arcen, Deelen, Eelde en Twente rond -3°C. Voor het KNMI-station De Bilt is de laagste temperatuur voor 17 juni 3,1°C uit 1918.
In de nacht naar 17 juni 2015 kwam het weer tot grondvorst en dat was voor de zesde nacht in die maand. In de nacht naar 17 juni 2015 was de laagste temperatuur 3°C op het KNMI-station Twente en aan de grond de laagste temperatuur op het KNMI-station Twente met -3,0°C. Verder ook grondvorst op de KNMI-stations Volkel -1,7°C , Eelde -1,1°C , Ell en Hupsel -0,5°C en Heino -0,3°C.

– Voor Borculo in 2019 op 17 juni de achtste zomerse dag van de zomermaand juni 2019 en de 13e van het jaar 2019. Dan te bedenken dat het jaar 1987 over het hele jaar tot 16 zomerse dagen kwam. Een groot verschil met het recordjaar 2018 met totaal 81 zomerse dagen in Borculo. In juni 2020 t/m 17 juni in Borculo zes zomerse dagen en het jaartotaal stond op negen. Nu in juni 2021 t/m 17 juni 11 zomerse dagen en het jaartotaal staat op 12.

Van onderstaande foto zou je denken dat die in Canada is gemaakt, nee hoor, foto is gemaakt in het Amsterdamse Bos door Peter de Vries.

HET 1000e UUR ZON

Rond rond deze tijd hadden we in het verleden al wel eens zeer zonnig nieuws en dat was o.a. in 2003 aan de orde. Op het KNMI-station De Bilt werd op 17 juni 2003 het duizendste uur zonneschijn van 2003 gemeten en zo vroeg in het seizoen was dat nog nooit eerder gebeurd. Jaren met meer dan 1000 uren zonneschijn van januari t/m juni waren 1959, 1976, 2011 en 2015 met respectievelijk 1007, 1003, 1032 en 1019 uren zon. Daar kwam het KNMI-station De Bilt in 2003 ruimschoots overheen. Het normale aantal uren zon t/m juni bedraagt voor het KNMI-station De Bilt 793 uur. De vroegste datum waarop Borculo het 1000e uur zon bereikte is 26 juni in 2003. In 2020 t/m 17 juni nog 98 uur verwijderd van het 1000e uur zonneschijn en dit jaar 229 uur verwijderd van het 1000e uur zon. In 2019 op 4 juli het 1000e uur zonneschijn in Borculo, in 2018 op 2 juli, in 2017 op 24 juli, in 2016 op 5 augustus, in 2015 op 18 juli, in 2014 op 27 juli, in 2013 op 20 augustus en in 2011 op 28 juni het 1000e uur zon in Borculo. De meest late datum is voor Borculo 19 oktober 1998.

Een hoofdrol voor de zon was er in 1941 vanaf de 17e juni! Want in 1941 tijdens de landelijke hittegolf van 17 juni t/m 27 juni met elf zomerse- en drie tropische dagen had het KNMI-station De Bilt 134 uur zon en daarmee de op twee na zonnigste tiendaagse periode! Alleen in 1976 en 1939 was er een periode die zonniger was.

Nu we het toch over de zon hebben, op onderstaande foto zonnepanelen op het dak van een spoortunnel en wel in België.

Begin juni 2011 vertrok vanuit Antwerpen-Centraal de eerste trein in België op zonne-energie. Dat was mogelijk door de plaatsing van 16.000 zonnepanelen op het dak van de spoortunnel van de hogesnelheidslijn Antwerpen-Amsterdam. De energie die zo jaarlijks wordt opgewekt is goed voor één volledige dag Belgisch treinverkeer. Het project heeft wel wat gekost en wel bijna 16 miljoen euro. De installatie op de spoortunnel biedt niet alleen stroomvoorziening voor het treinverkeer, maar ook voor de spoorinfrastructuur zoals verlichting en verwarming in stations. Het is een zeer uniek project voor Europa. In totaal wordt jaarlijks rond 3300 MWh aan elektriciteit opgewekt, wat overeenkomt met het jaarverbruik van 950 gezinnen. Voor het treinverkeer betekent dit dat er jaarlijks 4000 treinen op zonne-energie zouden kunnen rijden, oftewel één volledige dag Belgisch treinverkeer.
De tunnel waarop de zonnepanelen zijn aangebracht is 3400 meter lang.

EEN DUIK IN HET VERLEDEN

Onderstaande satellietfoto en radarbeeld zijn van de vroege ochtend van 17 juni 2016, de foto’s zeggen genoeg en waren niet bepaald in lijn met een weerspreuk uit de volksweerkunde van “de morgenstond heeft goud in de mond”!
Neerslag viel er in de nacht naar 17 juni 2016 16 millimeter op de KNMI-stations Schiphol en Stavoren. Het KNMI-station Vlissingen ving de meeste neerslag overdag op met 15 millimeter. In de ochtend van 17 juni 2016 over een 24 uursperiode in de regio Usquert 40-60 millimeter regen en in Lunteren 59 millimeter. In Wildervank kwam het nog tot een windhoos.
 

In 1994 vanaf 17 juni t/m 11 augustus in Borculo een periode van 56 dagen op rij met een temperatuur van 20°C en hoger, oftewel 56 warme dagen op rij. Voor Borculo was dit de langste reeks warme dagen op rij sinds 1981 tot 2018. In 2018 een periode van 61 warme dagen op rij die begon op 25 juni en dat is het nieuwe record voor Borculo.

Op 17 juni 1965 kwam het tot noodweer met o.a. in Barneveld 70 millimeter regen en in Varsseveld nog een windhoos die een spoor van 25 meter breed aan vernielingen over Varsseveld achterliet.

Op 17 juni 1950 op het inmiddels opgeheven KNMI-station Witteveen met 1,7°C de laagste temperatuur van juni 1950.

Op 17 juni 1913 op het KNMI-station Maastricht 29,9°C, op het KNMI-station De Bilt 28,2°C en op het KNMI-station Den Helder 26,2°C. In Anna Jacobapolder viel nog 22 millimeter en een droge dag in Bruinisse.

BLIKSEMINSLAG

Op onderstaande foto een blikseminslag op een Airbus. Het vliegtuig dat uit Dubai kwam, kon ondanks de blikseminslag veilig landen. Het toestel vertoonde geen enkele schade.

Vliegtuigen worden meerdere malen per jaar wel geraakt door blikseminslagen en meestal reageren de vliegtuigen als een goede geleider omdat de toestellen metaal bevatten. Een blikseminslag lijkt op het eerste gezicht dramatisch maar heeft meestal geen enkele impact. De nadruk op meestal, want op onderstaande twee foto’s een vliegtuig die wel degelijk schade opliep door blikseminslag.
 

Vliegtuigen blijken in 60% van de gevallen door blikseminslag getroffen te worden als ze door een onweersbui vliegen. Oudere vliegtuigen die nog volledig uit metaal (aluminium) werden gemaakt vormden een perfecte kooi van Faraday. Alle lading kon via het metaal afvloeien. In de moderne toestellen worden echter meer en meer kunststoffen gebruikt, waardoor de elektrische geleidbaarheid op een andere manier moet worden ingebouwd. Men gebruikt bijvoorbeeld speciale, elektrische stroom geleidende aluminiumverf, ingesmolten koperdraad, bliksemafleiderstrips en elektrische schakelingen die de boordapparatuur tegen plotselinge stroomstoten moeten beveiligen. Ook is de beplating van de brandstoftanks in de vleugels zodanig verdikt dat het voldoende weerstand biedt aan de verhitting door elektrische stromen. Verder wordt boordapparatuur beveiligd tegen hoge elektromagnetische velden.
Het meest getroffen worden vleugeltips, verticale kielvlak en de randen van de motorgondels en de neus van de cockpit aan de voorzijde. Scharnierende en bewegende delen worden met bliksemafleiders beschermd om smelten van het materiaal te voorkomen waardoor het vast zou komen te zitten. Vaak wordt een vliegtuig aan de neus geraakt en wordt de bliksem afgevoerd via de staart.

error: Content Protected